Tokoh Karya Agung

Raja Ali Haji

Raja Ali Haji atau nama penuhnya Raja Ali Haji bin Raja Ahmad merupakan seorang pujangga Melayu yang telah mendapat nama dalam sejarah kesusasteraan Melayu. Para pengkaji tidak mendapat maklumat yang tepat berkenaan tarikh kelahiran Raja Ali Haji. Akan tetapi, menurut Siti Hawa Hj. Salleh (1997), tarikh kelahiran beliau hanya dapat diteka daripada tarikh-tarikh yang disebut beliau dalam kitab Tuhfat al-Nafis, iaitu pada tahun 1809 di Penyengat, Riau. Manakala, tarikh kemangkatan beliau pula hanya dapat dianggarkan pada tahun 1869 hingga 1875 juga berdasarkan kitab Tuhfat al-Nafis.

Beliau merupakan cucu kepada Raja Haji, marhum teluk Ketapang yang telah gugur sewaktu peperangan antara Bugis dan Belanda di Melaka pada tahun 1784. Beliau juga berketurunan Dahing Celak iaitu pahlawan Bugis yang menguasai bahagian barat alam Melayu pada abad ke-18 (Siti Hawa Hj. Salleh, 1997). Ayahnya pernah menjadi utusan Sultan Riau kepada Gabenor Belanda di Jakarta dan sepanjang perjalanan ulang-alik ayahnya, Raja Ali Haji ikut bersama sambil menimba pengalaman sehingga dapat menemui sarjana Barat seperti T. Rooda dan H. Von Der Waal (Seri Lanang Hj. Rohani et al., 2016).


Beliau telah menunaikan haji di Mekah seawal usia 19 tahun lagi.. Di kesempatan inilah, beliau mengambil peluang untuk belajar bahasa Arab, menimba ilmu agama dan ilmu sufi. Beliau juga melibatkan diri sebagai seorang guru agama kerana mempunyai pengetahuan yang luas dalam pelbagai bidang agama dan pintar berbahasa Arab. Atas kesungguhan beliau ini, Penyengat telah menjadi pusat kebudayaan Melayu dan pusat ilmu pengetahuan Islam di Kepulauan Melayu. Antara karya yang telah dihasilkan oleh beliau ialah Bustan al-Katibin, Kitab Pengetahuan Bahasa, Salasilah Melayu dan Bugis, Tuhfat al-Nafis dan banyak lagi. Raja Ali Haji juga meninggalkan karya-karya bercorak puisi, syair dan gurindam.

Sumbangan Raja Ali Haji

Antara sumbangan terbesar Raja Ali Haji adalah dengan melakukan evolusi terhadap karya-karya karangan beliau. Beliau telah mencetuskan fenomena baharu dalam dunia penulisan manuskrip dengan menambah unsur pentarikhan, pengakuan menggunakan sumber-sumber lain yang terdahulu sebagai rujukan dan pengabsahan, dan penyataan pengarang sendiri agar kesilapan yang terdapat dalam tulisannya diperbetulkan oleh anak cucu terkemudian (Siti Hawa Hj. Salleh, 1997). Selain itu, beliau telah membuat ‘pembebasan’ dalam setiap adunan karya pujangga Melayu. Pembebasan yang dimaksudkan ialah para pujangga tidak lagi terikat dengan sultan tentang karya yang telah dihasilkan oleh mereka. Hal ini bermakna, pujangga bebas berkarya mengikut keinginan masing-masing bukan semata-mata memenuhi arahan atau keinginan raja.

Raja Ali Haji juga telah memberi sumbangan dalam bidang pensejarahan melalui karya agung beliau yang bertajuk Tuhfat al-Nafis. Isi kandungan karya ini mengisahkan peristiwa-peristiwa sejarah yang berlaku di negeri-negeri kepulauan Melayu terutamanya di Melaka, Singapura dan Johor-Riau (Seri Lanang Hj. Rohani et al., 2016). Dari perspektif yang lain pula, Raja Ali Haji menggunakan hasil karyanya untuk mengkritik cara kehidupan masyarakat pada ketika itu telah terpengaruh dengan budaya Belanda. Dengan kata lain, karya beliau dapat dijadikan medium kawalan sosial dari segi pergaulan, tatacara hidup masyarakat dan sebagainya.

Raja Ali Haji memainkan peranan yang sangat penting dari apek keilmuan dan keagamaan. Menurut Siti Hawa Hj. Salleh (1997), sejak umur yang masih muda lagi, beliau sudah terkenal sebagai seorang ulama yang disegani dan hal ini menerangkan sebab beliau mengarang beberapa buah kitab agama. Hal ini demikian kerana Raja Ali Haji pernah menjadi penasihat dan guru agama kepada Yang Dipertuan Muda Raja Abdul Rahman, Raja Ali , Raja Abdullah dan Raja Muhammad Yusuf. Selain itu, kedudukan Raja Ali Haji sebagai pendidik ilmu tasawuf kepada orang-orang besar di istana kerajaan Riau dan kepada rakyat umum adalah satu keistimewaan kerana penulisannya dipengaruhi oleh pandangannya selaku pemerhati (Seri Lanang Hj. Rohani et al., 2016).

Raja Ali Haji juga banyak menghasilkan manuskrip yang membicarakan aspek keagamaan dan peraturan dalam Islam, contohnya melalui Syair Siti Saniah, Syair Kitab al-Nikah, Syair Hukum Faraid, Gurindam Dua Belas dan banyak lagi. Dalam aspek yang lain pula, Raja Ali Haji juga turut berperanan terhadap perkembangan bahasa Melayu pada era ketokohan beliau. Hal ini terbukti melalui manuskrip tulisan beliau yang membincangkan tatabahasa Melayu yakni dalam Kitab Pengetahuan Bahasa. 


Abdul Samad al-Falambani

Abdul Samad al-Falambani atau nama sebenarnya Syeikh Abdul Samad al-Falambani telah dilahirkan pada tahun 1704 Masihi bersamaan tahun 1116 Hijrah di Palembang. Beliau berketurunan Arab kerana ayahnya yakni Syeikh Abdul Jalil bin Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad al-Mahdani juga berketurunan Arab. Ayahnya merupakan seorang ulama yang berasal dari Yaman yang juga merupakan Mufti negeri Kedah pada awal abad ke-18, manakala ibunya pula bernama Radin Rianti berasal dari Palembang.

Syeikh Abdul Samad telah mendapat pendidikan awal daripada ayahnya sendiri di Kedah selain dihantar ke sekolah pondok di daerah Patani untuk mendalami ilmu tentang Islam dengan lebih mendalam. Sepanjang pengajian beliau di pondok, beliau telah berguru dengan Syeikh Abdur Rahman bin Abdul Mubin Pauh Bok. Di samping itu, beliau turut mempelajari ilmu sufi dan tasawuf. Beliau telah mempelajari ilmu sufi daripada Syeikh Muhammad bin Samman serta mendalami ilmu  tasawuf dengan Syeikh Abdul Rauf Singkel dan Syamsuddin al‐Sumaterani. Ayah beliau seorang yang sangat mementingkan pendidikan sehinggakan Syeikh Abdul Samad al-Falambani juga di hantar ke Mekah dan Madinah untuk belajar ilmu agama. Di sana, beliau menuntut ilmu bersama-sama Muhammad Arsyad al‐Banjari, Abdul Wahhab Bugis, Abdul Rahman al‐ Batawi dan Daud al‐Fatani.

Meskipun beliau telah tinggal di Mekah  untuk jangka masa yang lama namun beliau tidak pernah melupakan negeri kelahirannya yakni Palembang. Beliau sentiasa memberikan perhatian terhadap perkembangan sosial, politik dan keagamaan di Nusantara. Sesungguhnya, beliau merupakan ulama yang memiliki kepakaran dan keistimewaan dalam bidang tasawuf kerana telah mendalami ilmu tersebut sejak kecil lagi. 

Sumbangan Syeikh Abdul Samad al-Falambani

Beliau adalah antara tokoh yang paling menonjol dalam bidang tasawuf, maka tidak hairanlah jika beliau mampu memberi sumbangan yang besar dalam bidang ini. Dua buah karyanya yang terkenal dan masih ada sehingga kini ialah Hidayatus Salikin dan Siyarus Salikin. Karya besar beliau bertajuk Sayr al‐Salikin ila Ibadat Rabb al‐‘Alamin yang siap dikarang pada 1778M merupakan terjemahan daripada Lubab Ihya’ Ulum al‐Din karya Imam Al‐Ghazali. Dalam karya ini, beliau telah mempersembahkan sistem ajaran tasawuf yang berpusatkan kepada pencapaian makrifah kesufian melalui pembersihan batin dan penghayatan ibadah menurut syariat Islam.

Dalam karya Hidayah al‐Salikin fi Suluk Maslak al‐Muttaqin pula memperlihatkan transformasi para ulama abad ke-18 yang mengambil langkah untuk kembali mengikuti tasawuf sunni Al-Ghazali dengan meninggalkan Wahdatul Wujud Ibn al-Arabi yang sangat berpengaruh di Acheh pada masa itu. Antara karya lain beliau termasuklah Zahratul Murid fi Bayani Kalimatit Tauhid, Risalah Pada Menyatakan Sebab Yang Diharamkan Bagi NikahAnisul Muttaqin dan Puisi Kemenangan Kedah dan banyak lagi.

Sebagai seorang yang mempunyai pengetahuan luas dalam Islam, Syeikh Abdul Samad al-Falambani sedar bahawa peranan beliau dalam penulisan amat penting dalam perkembangan sosial, politik dan keagamaan di Nusantara. Hasil tulisan beliau banyak menyeru umat Islam untuk berjihad melawan penjajah Eropah yang ketika itu menjajah kawasan Nusantara. Beliau menyebarkan ajaran-ajaran sufisme melalui pengkaryaan yang dihasilkan. Beliau juga berperanan aktif dalam menyelesaikan dua persoalan pokok di Nusantara ketika itu yang berkaitan dengan dakwah Islamiyah dan kolonialisme Barat.

Menerusi dakwah Islamiyah, beliau memberi peringatan kepada masyarakat agar tidak terpengaruh dengan ajaran-ajaran sesat yang menyimpang daripada ajaran tasawuf sehingga mengabaikan syariat. Bagi penyelesaian terhadap permasalahan kolonialisme Barat pula beliau menghasilkan sebuah karya untuk meniupkan semangat jihad kepada umat Islam yang bertajuk Nasihah al‐Muslimi wa Tazkirah al‐Mu’min fi Fadail Jihad fi Sabilillah.


Tun Seri Lanang

Nama sebenar beliau ialah Tun Muhammad. Beliau bergelar Paduka Raja seorang yang berjawatan Bendahara. Tun Seri Lanang dilahirkan di Bukit Seluyut, Johor pada tahun 1565. Beliau merupakan anak kepada Orang Kaya Paduka Raja Ahmad dan Tun Genggang. Beliau berasal daripada keturunan Tun Perak, bendahara Melaka yang dikatakan sangat bijak dan membawa Melaka ke persada dunia. Beliau juga merupakan Bendahara Paduka Raja , Johor antara tahun 1580 dan 1615.

             Beliau lebih dikenali sebagai pemimpin berbanding pengarang namun minatnya dalam bidang kepengarangan yang membolehkan beliau melakukan titah Sultan Abdullah Maayah Syah ibni Sultan Ala Jalla Abdul Jalil Syah dengan sempurna. Beliau memurnikan karya tersebut setelah mendapatkan teks tersebut dari Goa. Kerja mengarang ini bermula pada bulan Februari 1614 sewaktu di Johor dan disambung di Acheh. Pada tahun 1613, Sultan Iskandar Muda Mahkota alam telah melantik Tun Seri Lanang sebagai Uleebalang Kenegerian Samalanga. Selain itu, beliau juga pernah dilantik sebagai penasihat kepada tiga sultan Acheh iaiu Sultan Iskandar Muda (1607M-1636M), Sultan Iskandar Thani (1636M-1641M), dan Sultanah Tajul Alam Safiatuddin Shah (1641M-1675M). Beliau mangkat pada tahun 1659 di Lancok dan dimakamkan di sana.

Sumbangan Tun Seri Lanang

Semasa hayatnya, Tun Seri Lanang pernah menjadi bendahara kepada dua Sultan kerajaan Johor Lama. Beliau telah menjadi bendahara di bawah pemerintahan Sutan Ali Jalil Shah II pada tahun 1570M hingga 1597M. Seterusnya, beliau telah menjadi menjadi bendahara di bawah pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Shah III pada tahun 1597M hingga 1615M. Tun Seri Lanang atau Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad merupakan pengarang yang terkenal dalam penghasilan buku sejarah mahupun panduan istiadat dalam peradaban, kebudayaan serta sistem pemerintahan Melayu.

            Beliau juga bertanggungjawab dalam mengembangkan agama Islam di Semenanjung Melayu hingga ke tanah seberang ketika diberi kepercayaan memerintah Samalanga, Acheh, Indonesia pada tahun 1645M. Pada zaman itu, agama Islam telah disebar secara meluas. Pada tahun 1612M, Tun Seri Lanang telah menerima titah daripada raja untuk menulis semula atau memurnikan semula Sejarah Melayu atau Sulalatus Salatin. Sejarah Melayu mula ditulis pada bulan Februari 1614M iaitu 103 tahun setelah Melaka ditakluk Portugis. Proses mengarang ini berlaku di Johor dan kemudian disambung di Acheh.

            Sejarah Melayu dikategorikan sebagai sastera sejarah atau historiografi yang menceritakan tentang pertumbuhan dan perkembangan kerajaan sesebuah negara atau sebuah negeri. Sejarah Melayu dijadikan sumber rujukan zaman berzaman untuk mengkaji tamadun Melayu. Hasil kepengarangan Sejarah Melayu menggambarkan kebijaksanaan, pengetahuan yang luas serta kreatif pengarang tersebut iaitu Tun Seri Lanang. Tun Seri Lanang menulis Sejarah Melayu kerana titah raja yang menginginkan hikayat dan adat istiadat Raja-raja Melayu ditulis supaya memberi kebaikan dan faedah untuk tatapan generasi masa kini. Jelaslah bahawa, Tun Seri Lanang merupakan seorang tokoh yang memberikan banyak sumbangan kepada perkembangan bahasa dan peradaban Melayu. 


Hamzah Fansuri

Hamzah Fansuri atau lebih dikenali sebagai Syeikh Hamzah al-Fansuri merupakan salah seorang tokoh ulama dan terkenal dalam bidang puisi masnawi. Beliau dikatakan lahir pada penghujung abad ke-16 di Barus atau Fansur dalam wilayah kekuasaan Aceh. Hal ini demikian kerana tahun lahirnya tidak dapat ditentukan secara tepat. Negeri asalnya juga dipertikaikan sama ada “Syahru Nawi” nama bandar Ayuthial, ibu kerajaan Siam pada zaman dahulu atau nama lama tanah Acheh sempena nama seorang pangeran Siam bernama Syahir Nuwi yang membangunkan Acheh sebelum kedatangan Islam Acheh pada zaman itu menjadi pusat ilmu pengetahuan Islam pada abad ke-16.

            Syeikh Hamzah al-Fansuri atau lebih dikenali sebagai Hamzah Fansuri merupakan antara tokoh yang terkenal pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam Syah (1606/1607-1636TM). Beliau juga dikatakan seorang penganut Syi’ah yang sesat dan ada yang berpendapat bahawa beliau mengikut mazhab Imam Syafie dalam bidang fikah dan mengamalkan tarekat Qadiriyah oleh sebahagian ulama sufi. Bukti tentang tarikh kematiannya tidak tertulis dan dinyatakan dalam mana-mana kitab atau penulisan. 

Sumbangan Hamzah Fansuri

Syeikh Hamzah Fansuri merupakan seorang ulama tasawuf dan sastera Melayu. Beliau banyak memperjuangkan agama ketika hayatnya. Hamzah Fansuri mempelopori bidang penulisan puisi-puisi falsafah dan mistik bercorak Islam.  Karya –karya tidak dapat ditandingi dalam bidang ini. Selain itu, beliau dikenali sebagai perintis dan pelopor dalam bidang kerohanian, keilmuan, bahasa, sastera dan falsafah. Beliau terkenal sebagai seorang guru dan ulama yang mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bidang tasawuf, fikh, mantik, sastera, sejarah dan falsafah.

            Beliau juga merupakan orang pertama melahirkan kitab ilmiah bahasa Melayu yang mempertingkatkan darjat bahasa Melayu sebagai sebuah bahasa intelektual dan penting dari aspek penyebaran ilmu dan persuratan. Hamzah Fansuri gemar menulis sastera dalam bentuk puisi dan prosa. Beliau terkenal sebagai pelopor puisi Islam yang bersifat agama dan tasawuf atau sufi. Setiap karya yang dihasilkan tidak seharusnya dilihat pada dasarnya sahaja, sebaliknya perlu dilihat secara mendalam dari aspek tujuan beliau menghasilkan sesebuah karya itu.

            Sumbangan Hamzah Fansuri dalam bidang bahasa juga amat besar. Hal ini dapat dibuktikan melalui syair-syair dan risalah-risalah tasawuf yang amat bermakna dalam proses Islamisasi bahasa Melayu. Islamisasi bahasa dan Islamisasi pemikiran dan kebudayaan tidak banyak bezanya. Syair-syairnya bukan sahaja memperkayakan perbendaharaan kata bahasa Melayu malah mengintegrasikan konsep-konsep Islam dalam pelbagai bidang kehidupan dalam sistem bahasa.  Hamzah Fansuri merupakan penyajak Melayu pertama yang menggunakan syair dalam tulisan jawi. Beliau sengaja menggunakan perkataan-perkataan Arab secara kerap kerana beliau menulis untuk mengajak para pembaca karyanya untuk berfikir ke arah membentuk budi pekerti dan bukan sekadar hiburan semata-mata.

          Beliau dikatakan sebagai orang pertama yang menulis ilmu tasawuf dalam bentuk sastera iaitu syair. Sebagai pengarang, Hamzah Fansuri merupakan seorang yang profilik, rajin dan penuh dedikasi. Beliau hidup sebagai seorang sufi dan pekerjaan kepengarangan beliau dilakukan penuh sufistik. Oleh itu, jelaslah bahawa Hamzah Fansuri memberikan sumbangan yang besar dalam perkembangan bahasa dan peradaban Melayu.